| مواجهه با چالشهای فلسفی و کلامی: نسبیگرایی معرفتی و پلورالیسم دینی درآموزش الهیات اسلامی | 
| کد مقاله : 1212-4THEOCONF | 
| نویسندگان | 
| فریده  محمدزمانی   * دانشگاه فرهنگیان ایلام. پردیس امام جعفر صادق علیه السلام | 
| چکیده مقاله | 
| چکیده پژوهش حاضر به بررسی چالشهای نسبیگرایی معرفتی و پلورالیسم دینی در آموزش الهیات اسلامی میپردازد. این پژوهش با تعریف و توضیح مفاهیم نسبیگرایی معرفتی و پلورالیسم دینی آغاز شده و تأثیرات این چالشها بر تفسیر و تبیین اصول دینی و نقد و تحلیل متون فلسفی و کلامی را بررسی میکند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که نسبیگرایی معرفتی میتواند به چالشهایی نظیر کاهش اعتبار متون مقدس و تضعیف اقتدار علمای دینی منجر شود، در حالی که پلورالیسم دینی باعث کاهش هویت دینی، افزایش تفسیرهای متناقض و کاهش همبستگی اجتماعی میان مسلمانان میشود. در این مقاله، نقدهای اسلامی بر نسبیگرایی معرفتی و پلورالیسم دینی بهطور مفصل بررسی شده و مسائل نظیر نفی حقیقت مطلق، کاهش اقتدار علمای دینی، تضعیف انسجام دینی و بیاعتنایی به مرجعیت دینی بهعنوان نقدهای اصلی بر نسبیگرایی معرفتی و رد پذیرش حقانیت ادیان دیگر، کاهش هویت دینی، افزایش تفسیرهای متناقض و کاهش همبستگی اجتماعی بهعنوان نقدهای اصلی بر پلورالیسم دینی مطرح شدهاند. در پایان، راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با این چالشها ارائه و تأثیر آنها بر تقویت هویت دینی و ارتقاء کیفیت آموزش الهیات اسلامی بررسی شده است. | 
| کلیدواژه ها | 
| نسبیگرایی معرفتی، پلورالیسم دینی، آموزش الهیات، نقدهای اسلامی، راهکارها | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
