| بررسی رویکرد زمینهمحور (تماتیک) در آموزش تلفیقی الهیات و علومتجربی با تمرکز بر منابع انرژی | 
| کد مقاله : 1167-4THEOCONF | 
| نویسندگان | 
| علیه  رضاداد *1، مائده  صادقی2 1استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دبیرعلوم تجربی، آموزش و پرورش، باخرز، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| هدف اصلی تحقیق تحلیل چگونگی استفاده از آیات قرآن کریم در آموزش مفاهیم علمی مرتبط با منابع انرژی و کمک به درک بهتر دانشآموزان از ارتباط میان علم و دین است. در این مطالعه، با استفاده از روش تحلیل محتوا، آیات قرآن کریم مرتبط با منابع انرژی (از جمله انرژی خورشیدی، آب، باد، سوختهای فسیلی و هستهای) متناسب با موضوعات کتابهای درسی علوم تجربی پایههای اول تا نهم در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول، استخراج و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که رویکرد زمینهمحور به دانشآموزان کمک میکند تا مفاهیم علمی را در چارچوبی واقعیتر و معنادارتر درک کنند. این رویکرد نه تنها در آموزش معارف قرآنی، بلکه در آموزش علوم تجربی نیز میتواند مؤثر باشد و به درک عمیقتر و جامعتری از ارتباط بین علم و دین منجر شود. به طور کلی در آموزش تلفیقی زمینه محور این مفاهیم میتوان از رویکردهای مختلفی نظیر رویکرد شناختی، رویکرد تطبیقی، رویکرد تاریخی- اجتماعی و رویکرد اخلاقی- مدیریتی بهره برد. در نتیجه این پژوهش میتوان گفت، استفاده از آموزش تلفیقی با رویکرد زمینهمحور، علاوه بر تسهیل درک بهتر مفاهیم علمی و دینی، به کاربردیسازی این آموزهها در زندگی دانشآموزان کمک میکند. این فرآیند همچنین به ایجاد نگرشهای مثبت و مسئولانه در دانشآموزان نسبت به مسائل علمی و زیستمحیطی منجر خواهد شد. | 
| کلیدواژه ها | 
| رویکرد زمینهمحور، آیات قرآن، منابع انرژی، آموزش تلفیقی، علم و دین. | 
| وضعیت: پذیرفته شده | 
