بررسی شیوه های موثر در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان با تاکید بر نقش الگویی انسان کامل |
کد مقاله : 1126-4THEOCONF (R2) |
نویسندگان |
پروین اصغری *1، الهام شریفی2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری 2عضو هیئت علمی آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری |
چکیده مقاله |
شکاف میان نظریه و عمل در تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان، یکی از چالشهای جدی نظامهای آموزشی است در حالی که با توجه به نقش کلیدی تربیت دینی و اخلاقی در اصلاح جامعه یکی از نیازهای ضروری آموزش و پرورش استفاده از الگوهای عملی و موثر در این تربیت است این پژوهش با هدف ارائه راهکارهای عملی برای تربیت نسلی متعهد و اخلاقمدار، و با این فرضیه که انسان کامل بهعنوان الگویی جامع از عدالت، علم و اخلاق، میتواند این شکاف را پر کند، انجام شده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از آموزههای اسلامی و قرآنی، بر ارائه راهکارهایی خلاقانه تمرکز دارد. نتایج نشان میدهد که معرفی انسان کامل بهعنوان الگویی عملی، امکان بهرهگیری از روشهایی نظیر داستانگویی قرآنی، احادیث معصومان و کارگاههای آموزشی را فراهم کرده و به تقویت خودشناسی، مسئولیتپذیری و هویت اخلاقی دانشآموزان کمک میکند. این روشها مدارس را به بستری برای پرورش نسلهایی متعهد و اخلاقمدار تبدیل کرده و موجب همافزایی میان نظریه و عمل در تربیت دینی میشوند. یافتهها نشان میدهند که تربیت بر اساس الگوی انسان کامل، ضمن ارتقای ابعاد فردی، ظرفیت اصلاح جامعه و پایداری اجتماعی را نیز افزایش میدهد. |
کلیدواژه ها |
انسان کامل، تربیت دینی و اخلاقی، دانشآموزان، آموزش و پرورش، الگوی اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |